Kaše k snídani, nikoli k večeři

Nabídka kaší vhodných pro kojence a batolata je veliká. Od synových 8m do jeho 13m jsme jich vyzkoušeli několik druhů i značek, až jsme dospěli k těm, které vařím k snídani nám oběma dodnes. V tomto článku vám v krátkosti objasním, proč nedávám kaši k večeři, které kaše preferujeme a jak je dochucuji, třeba to někoho inspiruje :)

Proč nedávám kaši na noc

Kaši na noc nedávám z prostého důvodu – je těžká. Čím je hustší, tím více zatěžuje trávení. Taková krupicová kaše patří mezi velmi těžká jídla, která např. žlučníkářům mohou způsobit problémy úplně stejně jako smažený řízek (to jako žlučníkář moc dobře vím). Nebudu zabíhat do žádných odborných či pseudoodborných poznámek a argumentů o sacharidech, cukrech a škrobech. Nevyznám se v tom a na internetu se toho píše až moc (pravd, polopravd, nesmyslů, kdo se v tom má vyznat).

Hodně rodičů dává dítěti kaši právě k večeři. Někteří si to pochvalují, jiní jsou zoufalí z toho, že jejich dítě budí ještě častěji. Nevím jak vám, ale mně se po těžkém jídle k večeři opravdu dobře nespí. Naopak, čím menší porce a čím lehčí jídlo před spaním, tím lépe. Syn mi to potvrzuje v tom, že toho k večeři moc nesní, ale přesto se v noci budí tak 2x, většinou jen aby se ujistil, že jsem poblíž. Ráno má hlad jako vlk a té kaše si s chutí dá plný talíř :)

Kaši k večeři jsem jednou dvakrát vyzkoušela v době, kdy se malý v noci budil asi tak 8x. K ničemu to nevedlo, protože se tou dobou budil kvůli zubům a začínalo u něj období separační úzkosti. Děti se v noci opravdu nebudí jen kvůli hladu.

Ochucené a neochucené mléčné kaše ve zkratce

Už tehdy mi přišlo logičtější podávat kaši, která dodá hromadu energie, naopak ráno a tak jsme začali zkoušet nabídku trhu.

Vyzkoušeli jsme:

  • Hami mléčné kaše
    • Vyzkoušeli jsme skoro všechny příchutě.
    • Chuťově jsou poměrně dobré, vydrželi jsme u nich několik měsíců.
  • Sunárek mléčné kaše
    • Vyzkoušeli jsme medovou a skořicovou příchuť.
    • Nechutnala nám ani jedna, chutnají uměle.
  • Hipp – první mléčná kaše
    • Vyzkoušeli jsme pouze tu bez příchutě.
    • Chuťově ušla, ale přišla mi hodně sladká, což se mi nelíbilo.

Neochucené nemléčné kaše

Někdy okolo synových prvních narozenin jsme u jedné jeho babičky ochutnali kaše Nominal. Zaujalo mě na nich zejména to, že jsou neochucené, tudíž bych si je mohla dochutit dle představ. Stejně tak si je mohu uvařit ve vodě, v mléce nebo půl na půl podle chuti či potřeby. Teprve tehdy jsem se začala dívat po neochucených nemléčných kaších, do té doby mě to ani nenapadlo ;) Tak jsem objevila v DM drogerii nemléčné kaše dm Bio, ty kupuji a připravuji nejčastěji. Ještě jsme vyzkoušeli kaše CountryLife a ty jsou rovněž chutné (z mého pohledu spolu s těmi Nominal lehce zaostávají za těmi z DM).

  • kaše dm Bio
    • špaldová, ovesná, krupicová, rýžová, jáhlová
    • k dostání v prodejnách DM drogerie
  • kaše Nominal
    • pohanková, ovesná, jáhlová, rýžová, špaldová, vícezrnná, čiroková, lahodná, semínková, ječná
    • k dostání v obchodech se zdravou výživou, v některých supermarketech nebo v e-shopu výrobce
  • kaše CountryLife
    • rýžová, rýžovo-pohanková, kukuřičná, jáhlovo-kukuřičná, kukuřično-pohanková, šestizrnná, pohanková, rýžovo-pohanková, špaldová, kukuřično-ovesná, kukuřično-pohanková a několik dalších
    • k dostání v obchodech se zdravou výživou nebo v e-shopu výrobce

Kaše se samozřejmě dají připravovat i tak, že se např. uvaří ovesné vločky nebo rýže ve vodě či v mléce a následně se to rozmixuje v kašovitou hmotu. Na to jsem popravdě líná, takže já zůstanu u těch výše zmíněných instantních.

Příprava

Vzhledem k tomu, že doma intolerancí na laktózu netrpíme, kaši připravuji vždy pouze v mléce. Výše uvedené nemléčné kaše je samozřejmě možné připravovat i ve vodě (ty nám nechutnají), půl napůl (ty nám také nijak nechutnají) nebo s kojeneckým mlékem namísto kravského (to však nemáme vyzkoušeno).

  • 1 dětská (12-24m) porce = cca 125ml mléka
  • 1 dospělá porce = cca 200ml mléka

Jednoduše používám jako odměrku oblíbený hrnek a ohřáté mléko pak nějak podělím na talíře odhadem. Stejně tak přisypávám kaši až do ideální hustoty. Mléko nechávám ohřívat, dokud se z něj nezačne kouřit nebo se nevytvoří škraloup. Teplotu neřeším, než se připraví vše ostatní, bude kaše stejně sotva teplá, opaření při konzumaci opravdu nehrozí. Když jsem ze začátku dodržovala ohřívání mléka/vody na max. 50°C, jedli jsme kaši studenou.

Do každé porce vždy přidám ještě plátek másla. Jsem na to zvyklá odmala z krupicové kaše a všechny kaše pak chutnají ještě lépe ;)

Tipy na různé variace kaší k snídani

Následující výčet příchutí není dělen podle věku. Názory na zavádění různých potravin, především alergenů (ořechy, med) se liší. Někteří říkají obojí až od 12m, jiní klidně zkusí dát trošku medu do čaje už v 8m a oříšky třeba v 10m a pokud nenastane alergická reakce, občas je do jídelníčku zahrnou. Totéž platí pro kakao, které může zhoršovat reflux.

  • Příchuť do 12m dítěte vybírejte zejména podle již zavedených potravin.

Kaše s ovocem není potřeba ničím dalším sladit. Kojenci jsou sice zvyklí na sladkou chuť mléka, nicméně je celkem mylná představa, že nebudou jíst nic, co není přeslazené. Většina ovoce je sladká více než dost. Mnoho sirupu/medu není třeba dávat ani v případě ostatních příchutí. Kojenec, u kterého se s kaší teprve začíná, by měl bez problémů sníst i kaši s přirozenou chutí, tedy tu neoslazenou. Pokud takto začnete, nebude nutné příliš sladit ani později.

  • medová
    • troška medu dle chuti (cca 1 lžička)
  • se sirupem
    • datlový, rýžový, javorový (agávový ne)
    • troška sirupu dle chuti (cca 1 lžička)
  • s rozinkami či jiným sušeným ovocem
    • množství podle chuti :)
  • kakaová
    • trocha kakaa a medu/sirupu podle chuti
  • „stracciatella“
    • s vysokoprocentní čokoládou nakrájenou na kousky
  • skořicová
    • trocha skořice a medu/sirupu podle chuti
  • jablečná se skořicí
    • s jablkem nastrouhaným na jemném struhadle a trochou skořice
  • ovocná
    • banánová
    • jablečná
    • broskvová
    • švestková
    • jahodová
    • rybízová
    • malinová
    • borůvková
    • a další dle chuti :)
    • větší čerstvé ovoce stačí nakrájet na malé kousky
    • mražené ovoce je třeba samozřejmě ohřát
    • lze použít i přesnídávky
  • ořechová, oříšková, mandlová
    • s namletými ořechy (vlašskými, lískovými, kešu,…) nebo mandlemi, případně mix všech :)
    • s medem/sirupem dle chuti
  • mix
    • s kakaem, rozinkami i medem/sirupem
    • s ovocem a kakaem
    • s oříšky, rozinkami, kakaem a medem/sirupem
    • atd. :)

Jaké kaše připravujete?

Podáváte je k snídani nebo k večeři?

Máte nějaký další tip na domácí příchuť? Podělte se! :)

12 komentářů

  1. Vanda

    29.10.2017 at

    Já osobně kaše miluji a těším se,až si je budeme dávat společně se synem.Tchýně dává k dobru,jak manželovi jako miminku dávala na spaní řídkou krupicovou kaši a vždy odpadl a spal celou noc.S dnešními moderními poznatky tedy vím proč a po Vašem článku asi zvážím,jestli dám k večeři.Samozřejmě jsme jako děti k večeři měli krupicovou kaši a myslela jsem,že budu dávat taky.Já si většinou dám kaši k snídani,občas k svačině.Většinou ředím vodou,někdy je dělám jen s vodou,ale vždy přidám máslo a někdy ani nesladím,spíš si do ní dám marmeládu,nejraději mám domácí a to ze špendlíků(od tchýně) a přidám třeba ovesné otruby,slunečnicová semínka,skořici,lněná semínka nebo med.Považuji to za nejlepší start do dne.Kaše Nominal jsou výborné,mají je i v Lidlu,ale mám pocit,že jsou předražené.Kupuji jiné značky,u nás na malém městě,jsou jen v jednom bio obchůdky.Kaši z DM mám nově koupenou,ještě nevyzkoušenou.Děkuji za Vaše hodnocení zde.

    1. veruce

      31.10.2017 at

      Úplně řídkou klidně zkuste, ta nebude o nic náročnější na trávení než jiné jídlo, bych řekla. Mně se jednalo hlavně o standardně hustou kaši, kterou si někteří rodiče chtějí pojistit dobrý spánek dítěte a jsou pak překvapení, že se o to častěji budí s bolavým bříškem nebo žízní. Krom toho každý má jiné trávení a jiné dispozice :) Jinak děkuji za komentář a inspiraci do dalších příchutí :)

  2. LadyBird

    30.10.2017 at

    Pěkný den, skvělý článek… v podstatě jsem během Čmeláčkova vývoje přišla na to samé a kaše se staly už před rokem základem našeho běžného dne… vyzkoušela jsem také kde co, skončila jsem na „nominálkách“ a máme je moc rádi, občas objednám nějaké z countrylife… nejbližší prodejnu DM máme tedy bohužel 30km vzdálenou… takže odtamtud nekupuji nic…
    Mějte pěkné podzimní dny a už se těším na další inspirativní čtivo od Vás,
    Peťka :)

    1. veruce

      31.10.2017 at

      Děkuji a také přeji pěkné podzimní dny :)

  3. Alenka - Dětský blog

    30.10.2017 at

    Také snídáme kaše, je to chutné, rychlé a dají fakt energii. Já mám nejradši Nominal jáhlovou a syn (19m) miluje Sunárek skořicovou.

    1. veruce

      31.10.2017 at

      Díky za komentář, jsem ráda, že nejsme sami, kdo má kaše k snídani :)

  4. Hanka

    30.10.2017 at

    Ja kupuju stejne nemlecne jako vy, ale delam je teda s vodou. S mlekem ma dcera problem a ja po vysazeni zjistila ze mi je take lip… dochucu podobne, ale maslo vetsinou nahrazuji arasidovym maslem, nebo tahiny. Plus nemame plnou davku kase, ale cast je nahrazena jemnymi vlockami, dcera to ma pul na pul, ja si nechavam vic vlocek, protoze tu strukturu mam rada (nevarim, take jen zaliju vodou). A vzdycky mame v kasi cerstve ovoce, nejaky tuk, seminka/orechy a vetsinou kapku medu. Vzdycky kdyz nekde jsme a kasi nemame se tesim zas domu. Mame to takovy ranni ritual. Roza pomaha, do toho ujida povidla na jeji zpomalene zazivani, pak si dame rybi tuk a rychle to zajime kasi… a u kase ctu devatero pohadek pac mi samostatne snidane v posledni dobe bojkotuje :D

    1. veruce

      31.10.2017 at

      Díky za inspiraci :) Já vločky moc nemusím, ale možná to vyzkouším, třeba to bude chutnat malému :) S cestováním to máme podobně – na kaše už jsme tak navyklí, že nám taky chybí, jkdyž nejsou. Když dostane malý místo ní pečivo, tváří se dost ukřivděně :D

  5. Ali cajazpalaca

    1.11.2017 at

    Kaše sme objavili pomerne nedávno. Kým som nechodila do práce každé ráno som urobila ovsenú, pohánkovú, ražnu, pšenovu. Z vločiek alebo priamo som uvarila pšeno, quinou či bulgur. Do toho banán, jablko či sušené alebo mrazené ovocie, semiačka čo dom dal a nakoniec čokoládu 70%. Super vec, zasýti aj na tri hodiny. Oso miloval a asistoval pri mixovani. Odkedy pracujem, pravdu poviem, nechce sa mi. Občas zalejem vodou vločky na noc a na druhý deň ráno pripravím ale je to skôr výnimka než pravidlo. Skôr cez víkend sa mi to podarí.. ale asi sa k tomu vrátim. Sú ľahšie travitelne, chutné (ja som sa to tiež naučila jesť) a hlavne zdravšie. Robím bez mlieka. Nie že by sme mali intoleranciu ale ani ja ani malý mlieko nemusí. Ja si dám kúsok do kávy či keď pečiem koláč ale inak mliečko nelubime. Syry to áno, aj jogurty tie nám idú…
    Ale kupované som neskúšala možno preto, že tam išlo mlieko. Vôňa vareného mlieka mi nerobí dobre. Ale čo viem, synovci to milovali. Sestry sa ich narobili a viem že robievali aj na noc. U mňa proste na noc fungovalo rok a pol didamlieko. A potom s tatom pečivo s maslom.

    1. veruce

      8.11.2017 at

      Mně se právě do těch úplně vařených a následně mixovaných vůbec nechce, takže chápu, že při práci to je docela náročné. Tak snad se poštěstí alespoň o víkendech. Malý mi taky pomáhá s přípravou :)

  6. Boba

    17.11.2017 at

    Dekuji za tip! Davam kasi k veceri a je fakt, ze maly se v noci dost prevaluje, ale myslela jsem si, ze je to zubama :-)
    Ale co tedy davate k veceri kdyz ne kasi?

    1. veruce

      17.11.2017 at

      Může to být zubama, ale také mu může být těžko. Zkuste kaši dávat nějakou dobu k snídani a uvidíte :) K večeři dávám chleba s lučinou, šunkou, sýrem nebo třeba nějako zeleninovou pomazánkou (tipy chystám do článku), zeleninovou polévku (ať už vývar nebo krém) nebo trochu toho, co zbylo od oběda, když není po ruce nic jiného :)

Leave a Reply